top of page

Når det bare ryger ud

Så sad jeg der til forelæsningen. Alt gik godt, pensum var læst og solen skinnede udenfor - alt var som det bør være i den grå sal på KUA. Med sikre skridt spadserede min forelæser rundt på gulvet, gestikulerede ivrigt med armene, han levede sig ind i rollen og kastede guldkornene til lyden af skriblende blyanter og tastende fingerspidser. Han var uheldig, og ramte med tåen kateterets bordben. Han udbrød: " Bøsselort...". Jeg spændte op. Stilhed. Tilbage til undervisningen... Jeg snakkede med ham efter timen. Jeg nævnte, at jeg finder det uhensigtsmæssigt at benytte "bøsse" som et skældsord. Han svarede at han: "ikke så det som et problem", da det var et ukontrolleret udbrud.

Det synes jeg. På et studie, hvor man netop identificerer og diskuterer begreber, kan en problematisering af, hvordan man benytter identiteter som et skældsord ikke blot skubbes væk - særligt ikke, i et student- og underviserforhold. Jeg synes, at det er værd at gøre opmærksom på, hvornår man er med til skabe en virkelighed, hvor den uønskede, skadelige handling forbindes med seksualitet. Intentionen har ikke været negativ, men når jeg påpeger konsekvenserne, må jeg så ikke blive hørt?

For hvordan skal jeg tolke det; At han er en af dem, som ikke har "et problem med" homoseksuelle mænd? Eller at han ikke forstår, hvordan sådanne ytringer skriver sig ind i en historie af nedgørelse og undertrykkelse af minoriteter? Eller, hvordan sådanne diskussioner tager tid og stjæler opmærksomhed fra andre undertrykkelsesformer, der giver sig til udtryk i LGBTQ-kontekst.

Hvordan skal jeg herefter tage snakken med mine medstuderende -når autoriteten billiger, hvad jeg arbejder imod?

Disse indlæg fungerer som eksempler på, hvilke udfordringer diverse personer i diverse positioner kan opleve, i forbindelse med universiteter i Danmark. De fungerer således som et sted for meningsdeling og et rum til at udtrykke egne oplevelser. FRONT vil muligvis henvise til disse erfaringer i dialogen med universiteter, i et forsøg på at få alle personers oplevelse på tale i universitetsregi.

Er du interesseret i selv at få en historie delt eller fortalt, kan du da sende den til FRONT i en email til: frontnu@mail.com

Mvh. FRONT

Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page